Afgelopen week stonden er weer verschillende mooie uitdagingen op het programma voor onze lopers. Van een regionale klassieker in Rouveen tot snelle meters op de baan in Kampen en een loodzwaar avontuur in de bergen van Duitsland.
Munnikenslagloop – Rouveen
Vorig jaar was de Munnikenslagloop een mooie “vervanger” vanwege de afgelaste Halve Marathon van Zwolle. Ook dit jaar bleek het een ideale wedstrijd voor lopers die geen startbewijs voor Zwolle wisten te bemachtigen óf gewoon graag een echte regionale klassieker willen lopen.
Op een mooie woensdagavond in Rouveen stonden meerdere lopers aan de start.
Op de 5 kilometer liet Gert Versteeg zien dat hij ook het korte werk nog prima beheerst. Met een tijd van 16:30 liep hij een sterke wedstrijd.
“Prima wedstrijd, weer eens wat kort werk. Kon net niet helemaal door pushen richting het einde. Vier seconden boven PR, dus snel maar een herkansing.”
Jan Willem Dijks had daarentegen wél reden voor een feestje. Hij liep met 17:56 een dik persoonlijk record.
“Of all places! Wat een race! Eerste sub 18! Eerste top 10! Let’s go!”
Ook Alette de Boer (22:24) en Lieve Tollet (25:10) liepen een mooie 5 kilometer.
Op de 10 kilometer was er succes voor Vincent Buitenhuis, die in zijn thuiswedstrijd naar een mooie 3e plaats liep in 34:27.
“Logistieke uitdaging om aan de start te staan, maar dankzij de oppas en schoonouders op het podium in m’n thuiswedstrijd.”
Vlak daarachter finishte Rob Goutbeek in 34:31.
“Tevreden net achter local hero Vincent Buitenhuis.”
Rianne Niewold liep een slimme race in 40:35.
“Het plan was: niet te gek doen en de laatste kilometers nog wat versnellen. De uitvoering was dat ik me toch liet verleiden om de eerste kilometers achter de eerste dame aan te gaan. Na 2 km teruggeschakeld naar het beoogde plan en tempo laten zakken.”
Liesbeth Kemkers klokte 44:25 en haalde er een mooie snelste 5 km van dit jaar uit.
“Daarna was het wel klaar.”
⸻
2e Isala Avondwedstrijd – Kampen
Vrijdag 19 juni stonden onze baanlopers aan de start van de tweede Isala Avondwedstrijd in Kampen. Met heerlijk zomers weer waren de omstandigheden prima voor de korte afstand van 800 meter.
En kort was het zeker: volle bak vanaf de start!
Niels van Hoorn liep naar een sterke 2:06,78.
“Sub 2.10 is redelijk gelukt. Erg tevreden met de vorm!”
Joris van der Kamp volgde in 2:11,90.
“Op gepaste afstand achter Niels van Hoorn aan op een zonnig en vermakelijk avondje Kampen!”
Ytjanda Sloot koos voor de alles-of-niets aanpak en dat pakte verrassend goed uit. Met 2:15,66 liep ze zelfs een clubrecord.
“Wat is dit nou? Helaas slechte serie, maar daar heb je geen invloed op. Alles op kop gelopen, dood of de gladiolen strategie. Pakte verrassend goed uit.”
Meike Keizer liep naar 2:36,91.
Een avond met maar liefst vier persoonlijke records én een clubrecord!
⸻
UTMB Zugspitze Ultratrail – Robin Everaars
Waar de één tevreden is met twee rondjes op de baan, zoekt Robin Everaars graag het echte werk op.
Afgelopen weekend stond hij aan de start van de UTMB Zugspitze Ultratrail. Een avontuur door de bergen rondom de Zugspitze.
Donderdag kwam nog de teleurstelling: de geplande 107 kilometer werd vanwege onweer ingekort naar 74 kilometer. Maar vrijdagavond begon alsnog een prachtig avontuur.
De start was om 21:30 uur en de deelnemers werden vooraf met de bus naar de startlocatie gebracht. Tijdens de rit kregen ze nog flink noodweer over zich heen met wind, regen en onweer, maar gelukkig trok de bui vlak voor de start weg.
Voor Robin was het de eerste keer een nacht doorlopen.
“Je moest echt 100% geconcentreerd zijn bij de technische trails en dat houdt je ook wel scherp en wakker.”
Onderweg kwamen er genoeg uitdagingen voorbij. Een onverwacht sneeuwveld op een helling bleek spekglad, waardoor de stokken even goed van pas kwamen.
Rond 2 à 3 uur ’s nachts sloeg de vermoeidheid toe, maar vanaf half vijf begon het langzaam licht te worden. Een bijzonder moment:
“Super mooi om de zon in de bergen te zien opkomen en het landschap dat zich ontvouwt na een nacht in het donker.”
De laatste grote klim van 1000 hoogtemeters werd op een goed moment ingezet, voordat de warmte echt toesloeg. Boven de boomgrens werd het snel zwaar, maar daarna volgde de lange afdaling terug naar Garmisch. De benen kregen het flink te verduren.
“Top trail en weer een mooi avontuur. De 100k moet de volgende keer dan maar geslecht worden.”


