Marathon en halve marathon
De jaren vanaf 1992 tot en met september 1998 heb ik mijn focus verlegd van de middenafstand (baan) naar de langere afstanden op de weg en combineerde ik de “Souplesse methode” met extensieve duurlopen gericht op de halve en hele marathon. De duur van dergelijke lopen varieerde van 60 minuten tot 120 minuten, met een enkele keer 2,5 uur(specifiek voor de marathon). De rest van de trainingen bestond uit intervaltraining in rustige tempo’s en tempolopen beneden wedstrijdsnelheid.

Passie voor het lopen

In die jaren genoot ik ook van rust de vrijheid en de natuur en een paar uur door het bos te lopen. Een met jezelf en te lopen, het gevoel te hebben los te zijn van alles en te zweven door je gedachten. In 1995 kocht ik mijn eerste auto en ik weet nog goed dat ik bijna dagelijks naar het bos reed bij Glimmen/Haren om daar een training te doen. Een andere dag reed ik richting Appelscha of naar Nijverdal. Berthold - finish Halve van ZwolleWanneer ik 's ochtends vroeg al colleges had tot half zes ging ik vaak om zes uur in de ochtend mijn training doen. Na een lange dag in de collegebanken had ik er vaak niet de energie voor om nog te gaan trainen. Na mijn studie ging ik wel eens trainen op het parcours van onder andere "De zevenheuvelenloop" te Nijmegen en de "Diepe hel holterbergloop" tussen Holten en Nijverdal.  Het lopen was mijn leven en mijn passie. In die tijd was ik ook zo gefocused op alle details en streefde perfectie na. Wanneer het tijdens een training eens niet ging zoals verwacht analyseerde ik dit wat hier de oorzaak van kon zijn zodat ik een volgende keer niet dezelfde fout maakte. Ik wilde er alles uithalen wat binnen mijn mogelijkheden lag en mezelf nooit en te nimmer het verwijt kunnen maken dat ik er zelf niet alles aan had gedaan.


In die periode trainde ik 10 tot 12 keer per week met een rustdag en liep gemiddeld 150-200 km per week. Tijdens deze jaren ontving ik trainingsadviezen van onder andere Gerard Nijboer, Arend Berger, Michiel Lukkien(manager),Haile Gebre Selassi,  John Wellerdiek en Victor Petrovic.
De adviezen van de genoemde trainers (adviseurs) combineerde ik met de elementen uit de souplessemethode. Totdat ik tijdens een hoogte stage in Spanje (Segovia) door een auto ongeluk in 1998 mijn kwalificatie op de marathon wel kon vergeten. Ruim 3 weken voor de Rotterdam marathon waar ik mij als doel had gesteld kwalificatie voor de Wereldkampioenschappen marathon af te dwingen.
Tijdens een training maakte ik een noodsprong en werd alsnog door een spiegel van een auto geraakt. Na mijn auto ongeluk eind maart 1998 zo bleek later had ik een dubbele hernia en diverse stressfracturen in mijn linkervoet en achillespezen opgelopen. Sindsdien heb ik nooit meer het niveau gehaald als voor het ongeluk. En passant werd ik nog 3e tijdens de NK baan 10km te Groningen. In september 1998 heb ik de Berlijn marathon uitgelopen, waarbij ik na 5km mijn voetwortel brak en tijdens het lopen besefte ik maar al te goed dat dit wel eens mijn laatste marathon kon zijn. Wat er ook nog zou gebeuren zo waren mijn gedachten, ik finish hoe dan ook in Berlijn! Uiteindelijk finishte ik na 2 uur en 24 minuten. De laatste tien jaar ben ik regelmatig nog geblesseerd geweest als gevolg van de complicaties die ik van het auto ongeluk heb overgehouden. In 2002 ben ik geopereerd aan mijn achillespees en nadat ik hersteld was ben ik op recreatief niveau verder gegaan. De laatste jaren loop ik nog wel eens wedstrijden en train vier tot hooguit vijf trainingen per week en geef sinds november 2007 met veel enthousiasme en met passie voor het hardlopen twee keer per week training aan mijn loopgroep.

Uiteindelijk heb ik op basis van de bovenstaande aanpak de volgende tijden gelopen (KNAU gecertificeerde parcoursen).

Baan Weg
800m 1'52'' 10km 28'45''
1500m 3'43'' 15km 44'08''
3000m 8'08'' 16,09km (10EM) 47'40''
5000m 14'12'' Halve marathon 1'02'29''
10000m 29'24'' Marathon 2'17'30"